Extinderea ariei de aplicare a impozitării serviciilor digitale
În cadrul ședinței plenare a Parlamentului European, s-a propus extinderea domeniului de aplicare a impozitării afacerilor digitale care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană, legislativul comunitar aprobând impozitarea corporațiilor cu o prezență digitală semnificativă și impozitul pe servicii digitale (ISD).
Deputații europeni au adăugat pe lista serviciilor considerate impozabile extinderea conținuturilor interfețelor digitale precum conținutul video, audio, jocuri sau text indiferent dacă acesta este deținut de către entitatea respectivă sau dacă entitatea a dobândit drepturile de a-l distribui, cum este cazul platformelor online care vând conținut digital (de exemplu platforma Netflix).
Reducerea pragului veniturilor impozabile din Uniunea Europeană
Eurodeputații au aprobat reducerea pragului minim peste care veniturile companiei sunt impozitate. Regulile se vor aplica oricărei entități care generează venituri în interiorul Uniunii Europene mai mari de 40 de milioane de euro în perioada financiară respectivă. Inițial, Comisia Europeană propusese ca acest prag să fie de 50 de milioane de euro.
De asemenea, parlamenarii europeni au subliniat că IDS este o soluție temporară, în timp ce adoptarea bazei fiscale consolidate comuna a societăţilor (CCCTB) sau a regulilor similare adoptate la nivelul OCDE sau al Națiunilor Unite vor fi soluții permanente. Deputații europeni, Paul Tang (S&D, Olanda) și Dariusz Rosati (PPE, Polonia), au subliniat că atât Parlamentul European, cât și europenii, își doresc ca giganții digitali să plătească taxe, deoarece „taxele trebuie să fie plătite în locul în care compania își desfășoară activitatea – indiferent dacă este vorba despre întreprinderi digitale sau tradiționale”.
Pașii următori până la adoptare
Conform Articolului 115 din Tratatul privind Uniunea Europeană și Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, legislativul comunitar deține doar rol consultativ în ceea ce privește politica fiscală, astfel că rolul Consiliului este de a decide în unanimitate cu privire la variantă finală a legilor. Parlamentul a insistat ca varianta finală a legilor să fie aprobată înainte de finalul mandatului legislativului actual, adică până în aprilie 2019.
Demersul legislativ privind impozitarea economiei digitale
În iulie 2013, miniștrii de finanțe din UE au fost de acord să stabilească o baza fiscală consolidată comună a societăţilor. Comisia Europeană și-a împărțit propunerea anterioară din 2011 în două directive: o directivă care să stabilească baza fiscală comună a societăților (CCTB) și o alta privind baza fiscală consolidată comună a societăţilor (CCCTB). Ambele proiecte de directivă au fost depuse în octombrie 2016 și așteaptă încă acordul Consiliului. În rezoluțiile sale, Parlamentul European a sprijinit cu fermitate această reformă majoră a impozitării întreprinderilor și a introdus noțiunea de „prezență digitală”, care ar permite statelor membre să impoziteze companiile digitale.
În martie 2018, Comisia Europeană a prezentat două propuneri legislative distincte privind impozitarea echitabilă a activităților digitale în interiorul UE. Prima propunere de directivă (Impozitarea corporativă a prezenței digitale semnificative), soluția agreată, urmărește să reformeze normele privind impozitul pe profit, astfel încât profiturile să fie înregistrate și impozitate în locul în care întreprinderile interacționează cu utilizatorii prin intermediul canalelor digitale. A doua propunere, ISD, este o taxă intermediară care acoperă principalele activități digitale ce nu sunt impozitate, în prezent, în totalitate pe teritoriul Uniunii Europene.
Pentru a accesa comunicatul de presă în limba engleză, vă rugăm să accesați site-ul Parlamentului European.