Miercuri, 28 noiembrie a.c., un nou text de compromis referitor la Impozitul pe servicii digitale (ISD) a fost propus spre discutare Reprezentanțelor Permanente ale statelor membre în vederea pregătirii Consiliului ECOFIN ce va avea loc astăzi, 4 decembrie. În data de 23 noiembrie a.c., Președinția austriacă a Consiliului Uniunii Europene a transmis o notificare în care semnalează că o mare parte dintre delegați nu pot accepta textul din motive politice. Ministrul german de finanțe, Olaf Scholz, și-a reiterat preferința pentru abordarea în doi pași: un acord la nivelul OCDE și adoptarea unei soluții la nivel european în cazul în care membrii OCDE nu ajung la un acord până în anul 2020. În prezent, statele membre nu au reușit să ajungă la un compromis cu privire la propunerea de directivă: Irlanda, Suedia, Danemarca și Finlanda se opun ferm propunerii de directivă, în timp ce Germania, Țările de Jos și Marea Britanie solicită mai mult timp până la adoptare, iar Luxemburg, Cipru și Estonia ar fi de acord cu o soluție de compromis.
Parlamentul European solicită luarea de măsuri în cazul Cum-Ex
Luni, 26 noiembrie a.c., dr. Gerhard Schick (membru și coraportor al fostei Comisii a Parlamentului german referitoare la cazul Cum-Ex), prof. dr. Christoph Spengel (cercetător asociat al Centre for European Economic Research și decan al Facultății de Administrare a Afacerilor și Fiscalitate II a Universității din Mannheim) și Oliver Schröm (fondator și președinte al proiectului internațional The CumEx Files și refector-șef al organizației germane non-profit din domeniul mass-media – CORRECTIV) au participat la o audiere publică a Comisiilor ECON și TAX3 din Parlamentul European cu privire la cazul Cum-Ex. Răspunzând întrebărilor parlamentarilor, aceștia au explicat lacunele legislative din politica fiscală care au permis fraude fiscale masive și care au costat contribuabilii din 11 state membre din Uniunea Europeană aproximativ 55,2 miliarde de euro. În 29 noiembrie a.c., în urma ședinței, Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care solicită autorităților europene și naționale să ia măsuri pentru a verifica dacă a existat o lacună în legislația națională sau europeană și să ancheteze persoanele implicate.
Accesați aici textul integral al Rezoluției în limba română.
Moscovici reiterează nevoia de a renunța la principiul unanimității în politica fiscală
Într-un schimb de opinii cu membrii comisiei TAX3 care a avut loc în 27 noiembrie a.c., Pierre Moscovici a subliniat succesul celor 14 propuneri formulate de Comisia Europeană în domeniul transparenței fiscale și al justiției fiscale, aprobate în unanimitate de Consiliu începând cu anul 2014. Acesta a reiterat necesitatea ca următoarele acorduri să fie adoptate (fie în cursul acestui mandat, fie în mandatul următor) cu privire la impozitarea economiei digitale și la reforma privind îmbunătățirea funcționării codului de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. Moscovici a subliniat importanța susținerii de către Parlamentul European a propunerii sale de a renunța la principiul unanimității în materie fiscală la nivelul Consiliului. În cele din urmă, acesta a subliniat importanța unor subcomisii, cum este cazul TAX3, încurajând înființarea unei subcomisii permanente în următorul mandat. Moscovici a răspuns mai multor întrebări ale deputaților europeni, în special cu privire la relansarea CCCTB – Baza comună de impozitare corporativă (Ludek Niedermayer, PPE, Republica Cehă), propuneri privind rată minimă efectivă de impozitare (Jeppe Kofod, S&D, Danemarca), fraudele TVA (Dariusz Rosati, PPE, Polonia) și efectele indirecte ale politicilor fiscale din UE asupra țărilor în curs de dezvoltare (Elly Schlein, S&D, Italia).
Comisia TAX3 prezintă proiectul raportului final și discută planurile agresive de planificare fiscală
În 27 noiembrie a.c., în cadrul comisiei TAX3, coraportorii Jeppe Kofod și Luděk Niedermayer au prezentat proiectul final de raport privind delictele financiare, evaziunea fiscală și combaterea fraudei. Coraportorii au subliniat importanța luptei împotriva evaziunii fiscale și spălării banilor, precum și a progreselor înregistrate în aceste domenii la nivelul UE, în special prin adoptarea Directivei de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au o incidență directă asupra funcționării pieței interne și a Directivei privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, a lucrărilor în curs privind TVA și cu privire la impozitarea economiei digitale. De asemenea, aceștia au subliniat necesitatea intensificării cooperării dintre statele membre în aceste domenii și au reiterat importanța unei abordări armonizate a unora dintre cele mai discutate subiecte la ora actuală (de exemplu CCCTB și cripto-activele).
În aceeași zi, după prezentarea raportului, Sophie Maddaloni (Director de fiscalitate, Grupul Kering), Adam Cohen (Director de politică economică EMEA, Google) și Alan Lee (Manager de politică publică, Facebook) au răspuns mai multor întrebări din partea deputaților europeni referitoare la modelele fiscale ale afacerilor în cadrul unei audieri intitulate Scheme agresive de planificare fiscală la nivelul Uniunii Europene. Maddaloni a explicat desfășurarea activității de logistică și distribuție a grupului Kering (LGI) iar Cohen și Lee au descris particularitățile companiilor care utilizează economia digitală și modul în care alocarea profiturilor acestora a fost rezultatul aplicării regulilor de stabilire a prețurilor de transfer adoptate la nivelul OCDE.
Textul integral al raportului este disponibil pe site-ul Parlamentului European.
Pentru a consulta newsletterul complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.